ΙΚΑ δράσεις για τα προβλήματα των ΚΕΠΑ

ΙΚΑ δράσεις για τα προβλήματα των ΚΕΠΑ Η Διοίκηση του ΙΚΑ , λόγω ευρύτερου ενδιαφέροντος,παραθέτει απάντηση του Υποδιοικητή Διονύση Πατσούρη σχετικά με την διαχείριση, από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας ΚΕΠΑ , την εξέλιξη και βελτίωση της λειτουργίας τους, καθώς επίσης και τις δράσεις που έχουν δρομολογηθεί προκειμένου να εξομαλυνθούν τα υφιστάμενα προβλήματα. Ακολουθέι η απάντηση του ΙΚΑ : Από την έναρξη λειτουργίας του θεσμού του ΚΕΠΑ (01 Σεπτεμβρίου 2011), το IKA-ETAM κλήθηκε να διαχειριστεί ένα πολύπλοκο και πολυσύνθετο έργο με πλήθος δυσκολιών, κυρίως εξαιτίας του μεγέθους του εγχειρήματος και του πλήθους των παραγόντων που συνεργούν και επηρεάζουν το τελικό παραγόμενο αποτέλεσμα. Χωρίς να έχει προβλεφθεί μεταβατικό στάδιο για την υλοποίηση ενός τόσο μεγάλου έργου, το ΙΚΑ παρέλαβε τις εκκρεμότητες όλων των Φ.Κ.Α. που μέχρι τότε πιστοποιούσαν την αναπηρία χωρίς αντίστοιχη συμβολή και ενίσχυσή του από άλλους Φορείς και με σωρεία ζητημάτων που απαιτούν νομοθετικές ρυθμίσεις για την αντιμετώπισή τους. Πολλά από τα ζητήματα τα οποία θίγετε στην επιστολή σας εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων του ΙΚΑ το οποίο κλήθηκε απλώς να διαχειριστεί την πιστοποίηση της αναπηρίας, έργο καθαρά επιχειρησιακό. Παρόλα αυτά, βάσει της αποκτηθείσας εμπειρίας και των προβλημάτων που διαπιστώνουμε κατά τη λειτουργία του θεσμού των ΚΕΠΑ , με σειρά εγγράφων μας, σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, επισημάνθηκαν όλες οι δυσλειτουργίες, αποτυπώθηκε επανειλημμένως η υφιστάμενη κατάσταση και προτάθηκαν μέτρα για τη βελτίωση της λειτουργίας του. Συγκεκριμένα, προτείναμε και υλοποιούνται: Η διεύρυνση των παθήσεων που θεωρούνται μη αναστρέψιμες για τις οποίες θα πρέπει να χορηγείται επ΄ αόριστον αναπηρία, από την Ειδική Επιστημονική Επιτροπή του άρθρου 7 του ν. 3863/2010 (Α`115) προκειμένου να περιοριστεί ο αριθμός των εισερχομένων αιτημάτων και η επανάκρισή τους. Η λειτουργία Επιτροπής Ειδικού Σκοπού, η οποία άρχισε να λειτουργεί υπό την εποπτεία του Γεν. Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, για την εναρμόνιση της κείμενης νομοθεσίας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και των υπηρεσιών του δημοσίου στα νέα επιστημονικά δεδομένα του Ε.Π.Π.Π.Α. Το έγγραφό μας (Γ23/77/26-03-2013) είχε κοινοποιηθεί στην Ε.Σ.Α.με.Α. και έτυχε της επιδοκιμασίας της κατά την ημερίδα που διοργανώθηκε στις 11/04/2013 σχετικά με την αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας στην Ελλάδα. Συναντήσεις με Γ.Γ. Πρόνοιας, για τον εξορθολογισμό ζητημάτων που αφορούν τις υποθέσεις που εξετάζονται για λογαριασμό της (μετά το υπ΄ αρ. πρωτ. Γ23/115/26-04-2013 έγγραφό μας στο Υπουργείο Εργασίας). Η κατάργηση του προελέγχου (η οποία ψηφίστηκε με το ν.4144/2013 άρθρο 76 παρ.3) και κατάθεση ενιαίου εντύπου Ιατρικής Έκθεσης/Βεβαίωσης θεράποντος ιατρού που καθορίζει την κύρια πάθηση. Το έντυπο της ιατρικής έκθεσης σχεδιάστηκε από έμπειρους σε Υγειονομικές Επιτροπές ιατρούς, σύμφωνα με τα ισχύοντα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και τις Η.Π.Α. και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, με το υπ. αρ. πρωτ. 275/11-07-2012 έγγραφό μας, στους εμπλεκόμενους φορείς και συγκεκριμένα στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, στην ΠΟ-ΣΕΥΠΙΚΑ, στο Σύλλογο Συμβασιούχων Ιατρών ΙΚΑ Αττικής, με κοινοποίηση στο Υπουργείο Εργασίας και στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., με σκοπό να εξασφαλίζει: τον προσδιορισμό της κύριας ειδικότητας από την οποία θα πρέπει να εξεταστεί ο αιτών από τον παραπέμποντα/θεράποντα ιατρό, που γνωρίζει και την κλινική εικόνα του ασθενούς, ώστε να καταχωρείται το αίτημα από διοικητικό υπάλληλο και να καθίσταται άμεσα προγραμματιστέο, με άμεση συνέπεια τη μείωση του χρόνου αναμονής. τον προσδιορισμό των δευτερευουσών παθήσεων ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για αποτροπή αναπομπής του αιτήματος σε επόμενες Υγειονομικές Επιτροπές. την ορθή συμπλήρωση όλων των απαιτούμενων πληροφοριακών στοιχείων (ιατρικό ιστορικό, παρακλινικές και λοιπές ιατρικές εξετάσεις, νοσηλείες, προσδιορισμός της προέχουσας πάθησης, λοιπές παθήσεις κ.λπ.) που βοηθούν το έργο των ιατρών που συμμετέχουν στις Υγειονομικές Επιτροπές ώστε να αποδίδεται το σωστό ποσοστό αναπηρίας. την εξάλειψη του φαινομένου προσκόμισης παραποιημένων ιατρικών δικαιολογητικών και παραπεμπτικών σημειωμάτων. Επιπρόσθετα, προτάθηκαν από τη Δ/νση Αναπηρίας & Ιατρικής της Εργασίας σημαντικές νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες ψηφίστηκαν με το ν.4144/2013, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του θεσμού των ΚΕ.Π.Α. (παράταση αναπηρικών συντάξεων, αύξηση της αποζημίωσης των ιατρών του Ειδικού Σώματος, άσκηση προσφυγής σε Β΄ Υγειονομική Επιτροπή και για άλλους φορείς που δε διαθέτουν νομοθετική πρόβλεψη, αποκατάσταση θεμάτων αποζημιώσεων ιατρών προελέγχου και γραμματέων υγειονομικών επιτροπών, απόσπαση υπαλλήλων από άλλους Φ.Κ.Α και Ν.Π.Δ.Δ., συμμετοχή ιατρών των λοιπών ΦΚΑ και του ΕΣΥ που υπηρετούν ή θα προσληφθούν στο μέλλον με οποιαδήποτε σχέση εξαρτημένης εργασίας στο Ειδικό Σώμα). Μέρος της συνολικής προσπάθειάς μας κατευθύνεται και σε υλοποίηση ενεργειών που μπορούν άμεσα να εξομαλύνουν την υφιστάμενη κατάσταση όπως η πραγματοποίηση Υγειονομικών Επιτροπών και σε σημεία που δε λειτουργούν ΚΕ.Π.Α. (π.χ. Νάξος, Ναύπλιο, ’μφισσα, Καρπενήσι, Αργοστόλι, Κάλυμνος) για την αποφυγή της ταλαιπωρίας και της οικονομικής επιβάρυνσης των ατόμων με αναπηρία. Όσον αφορά στα θέματα διαχείρισης της λειτουργίας των ΚΕ.Π.Α., πρώτη προτεραιότητα, από ενάρξεως του θεσμού, υπήρξε η διεύρυνση του Ειδικού Σώματος, το οποίο αριθμούσε αρχικά τους 479 ιατρούς οι οποίοι έπρεπε να ανταποκριθούν σε 15.000 εισερχόμενα αιτήματα μηνιαίως. Προγραμματίστηκαν πλήθος εκπαιδεύσεων πανελλαδικά, κυρίως ιατρών των ειδικοτήτων που απαιτούνται στο μεγαλύτερο ποσοστό εισερχομένων αιτημάτων (νευρολόγων, ψυχιάτρων, καρδιολόγων) και παρά τις δυσκολίες (απροθυμία των ιατρών για συμμετοχή στο Ειδικό Σώμα, μη ανταπόκρισή τους στις προσκλήσεις μας για εκπαίδευση, παρεμπόδιση εκπαιδευτικών διαδικασιών, μη ανταπόκριση των ιατρών του ΕΣΥ για ένταξη στο Ειδικό Σώμα) έφθασε σήμερα να αριθμεί τους 1649 ιατρούς χωρίς ωστόσο να επαρκούν οι ιατροί των επίμαχων ειδικοτήτων (83 ψυχίατροι, 102 νευρολόγοι, 240 καρδιολόγοι). Οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην εξέταση των αιτημάτων δεν οφείλονται σε διοικητικές δυσλειτουργίες των ΚΕ.Π.Α., παρά μόνο στην έλλειψη ιατρών νευρολόγων, ψυχιάτρων και καρδιολόγων, δεδομένου ότι τα αιτήματα αυτά αντιστοιχούν στο 79% επί του συνόλου των εκκρεμοτήτων (42.751 έναντι 53.902 εκκρεμών αιτημάτων με στατιστικά στοιχεία έως 31/05/2013). Ειδικότερα, οι εκκρεμότητες αναφέρονται σε περιοχές εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης, αφού ο χρόνος αναμονής για εξέταση από Υγειονομική επιτροπή σε αυτές δεν ξεπερνά τους 2-5 μήνες. Η συσσώρευση των εκκρεμοτήτων στην επαρχία οφείλεται στη μετακίνηση των ιατρών του Ειδικού Σώματος εκτός έδρας μόνο μία φορά το μήνα καθώς και στη έλλειψη ιατρών αυτών των ειδικοτήτων σε πολλές Τ.Μ.Υ. Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Επαρχίας. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος: Προτείναμε και ψηφίστηκε με το άρθρο 63 του ν.4144/2013 η ένταξη και συμβασιούχων ιατρών στο Ειδικό Σώμα Υγειονομικών Επιτροπών. Προχωρήσαμε σε πρόσκληση ιδιωτών ιατρών νευρολόγων, ψυχιάτρων και καρδιολόγων για σύμβαση έργου δωδεκάμηνης διάρκειας, οι οποίοι εντός Ιουνίου θα εκπαιδευτούν προκειμένου να αξιολογηθούν και να ενταχθούν στο Ειδικό Σώμα ως μέλη των Υγειονομικών Επιτροπών (υπό ένταξη 73 καρδιολόγοι, 60 νευρολόγοι και 72 ψυχίατροι). Προγραμματίζουμε συνεχώς εκπαιδεύσεις κυρίως στην Επαρχία για την ένταξη και των υπολοίπων ιατρών αορίστου χρόνου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Εκτιμάται ότι η υφιστάμενη χρονική καθυστέρηση στην εξέταση των εκκρεμών αιτημάτων, στις περιοχές εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης, μπορεί να αντιμετωπιστεί δραστικά, με την υπάρχουσα δυναμικότητα του Ειδικού Σώματος Ιατρών Υγειονομικών Επιτροπών, εφόσον οι ιατροί του Ειδικού Σώματος συμφωνήσουν σε μετακίνησή τους εκτός έδρας τρεις φορές το μήνα έναντι της μίας που ισχύει σήμερα. Το μέτρο αυτό απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη των ιατρών για την αποφυγή ακυρώσεων προγραμματισμένων επιτροπών λόγω μη προσέλευσής τους. Ευνόητο είναι ότι η ανάγκη αυτή θα μειωθεί σταδιακά όταν αντιμετωπιστεί το σύνολο των συσσωρευμένων εκκρεμών αιτημάτων και όταν διευρυνθεί το Ειδικό Σώμα με τους ιδιώτες ιατρούς και τους συμβασιούχους ιατρούς του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι από το σύνολο των εκκρεμών αιτημάτων μόλις τα 6.385 αφορούν σε απονομή και παράταση σύνταξης ενώ τα αιτήματα που αφορούν εφορία ανέρχονται σε 6.764, σε χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης 3.658 και σε παράταση οικονομικής ενίσχυσης 8.237 αιτήματα (τα αιτήματα αυτά θα μπορούσε να μην παραπέμπονται στα ΚΕ.Π.Α. Έχει γίνει ανάλογη πρότασή μας στην Επιτροπή Ειδικού Σκοπού) Δεν πρέπει να παραβλεφθεί ότι παρά τις ανωτέρω αναφερθείσες δυσκολίες, μέχρι και τον Μάιο του 2013 έχουν πραγματοποιηθεί 14.814 Υγειονομικές Επιτροπές, έχουν ακυρωθεί 1.105, λόγω μη προσέλευσης ιατρών, και έχουν εξεταστεί πάνω από 264.000 αιτήματα. Τέλος, επισημαίνουμε ότι για την ομαλή λειτουργία των ΚΕ.Π.Α και την εξυπηρέτηση της ευαίσθητης αυτής ομάδας ατόμων με αναπηρία, απαιτείται η συμβολή όλων των εμπλεκομένων παραγόντων, με άμεση ανταπόκριση στα θέματα που αναλογούν στον καθένα, με καθοριστικότερη τη συμβολή των ιατρών του Ειδικού Σώματος στην επιτυχία του θεσμού των ΚΕ.Π.Α. αφού η πιστοποίηση αναπηρίας γίνεται αποκλειστικά από αυτούς.
Τελευταία τροποποίηση στις 28/06/2013 - 12:20

Οι ειδήσεις τώρα